Соціальний педагог – це педагогічний працівник, основна мета роботи якого полягає у забезпеченні соціально-правового захисту учнів школи та попередженні впливу негативних соціальних чинників на формування та розвиток особистості дитини.
У школі він є громадським інспектором з охорони дитинства.
Соціальний педагог працює над:
- соціально-педагогічним супроводом дітей, які потребують особливої уваги;
- профілактикою негативних явищ та пропагандою здорового способу життя;
- організацією взаємодії навчального закладу, сім'ї, служби у справах дітей, ЦСССДМ, кримінальної міліції, органів місцевого самоврядування, неурядових та громадських організацій;
- організацією безкоштовного харчування в шкільній їдальні;
- захистом прав дітей як інспектор з охорони дитинства.
Функції роботи:
- діагностична - вивчення особливостей діяльності та розвитку учнів, визначення рівня знань про вплив на організм шкідливих звичок, дослідження спрямованості впливу колективу, мікросередовища, сімейного виховання тощо;
- прогностична - прогнозування посилення негативних чи позитивних сторін соціальної ситуації;
- консультативна - рекомендації учням, батькам, вчителям, молодіжним об'єднанням з питань розв'язання конфліктів та проблемних ситуацій;
- захисна - захист прав дітей, представлення їх інтересів в різноманітних інстанціях;
- профілактична - запобігання негативним проявам в учнівському середовищі, пропаганда здорового способу життя;
- соціально-перетворювальна - соціально-педагогічний захист соціально незахищених категорій дітей, сприяння професійному самовизначенню;
- організаційна - координація взаємодії всіх суб'єктів виховання, сприяння участі дітей у науковій, технічній, художній творчості.
А також:
- переконує учнів у доцільності дотримання соціально значимих норм та правил поведінки, ведення здорового способу життя;
- сприяє запобіганню негативним явищам в учнівському середовищі;
- здійснює соціально-педагогічний супровід навчально-виховного процесу, соціально-педагогічний патронаж соціально незахищених категорій дітей;
- сприяє соціальному і професійному визначенню особистості, дбає про професійне самовизначення та соціальну адаптацію молоді;
- забезпечує дотримання норм охорони та захисту прав дітей і підлітків, представляє їхні інтереси у різноманітних інстанціях (службі у справах дітей, міліції, суді тощо);
- координує діяльність і взаємодію всіх суб'єктів соціального виховання;
- сприяє соціально корисній діяльності дітей і підлітків;
- веде відповідну документацію та статистичну звітність за результатами роботи в навчальному закладі;
- бере участь у роботі педагогічної ради школи, нарадах, які проводяться адміністрацією школи.